fredag, februari 13, 2009

Vapendelar


Igår informerade HALO Trust om hur de rensar landsbygden från vapenrester och ännu inte exploderade vapendelar. Allt från att storstäda jordbruksmarken till fots till att etablera en god kontakt med lokalbefolkningen till att förklara och utbilda framförallt barn och bönder.

Fantastiskt intressant. HALO Trusts kartor visar tydligt hur dessa föremål ligger som i ett band mellan Gori och Tskhinvali - där striderna pågick i somras. Arbetet beräknas vara helt slutfört först i augusti. Det riktigt skär i mitt bondehjärta över att bönderna inte kunde skörda i höstas och många inte ens kan så i vår.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kan man inte dundra över fälten med maskinell minröjningsutrustning?

Elina Jonsson sa...

mestadels sker sökandet till fots eftersom det terrängen är alltför oländig för att sökas igenom med maskiner. vet inte hur man gör i öppen terräng som exv en öken. då kanske maskiner är mer användbara.

öht är det ett tålamodskrävande arbete och jag är grymt imponerad över halo trust och alla deras lokalanställda.

Anonym sa...

Jag tänkte mer på åkrarna, där man kan köra traktor går det att min/ammunitionsröja maskinellt.

Kolla upp det praktiska med någon inom försvaret, det känns ju som ett vettigt användningsområde för biståndspengarna så att folk kan sysselsättas i jordbruket istället för att idla.

Elina Jonsson sa...

en stor del av jordbruket runt gori består av äppelodlingar så just här är det väldigt svårt att röja med maskin. sen tror jag att det är svårt att nå ut i vissa byar med maskinerna.

dessutom är HALO trust en av de organisationer som verkar mest välorganiserad och dessutom anställer lokal arbetskraft - vilket är kostnadseffektivt och långsiktigt. men jag lovar att vidareutveckla frågan nästa gång jag träffar dem.