lördag, februari 07, 2009

Rysk bilindustri


Efter uppmärksammande kommentarer kring Lada och Zjiguli har jag nu botaniserat lite. Märkena betecknar alltså samma bil - men för utrikes och inrikes försäljning - och producerades hos ryska VAZ under 70- och 80-talen. Snart såldes bilen under namnet Lada även inrikes. Lada Riva sålde bäst i utlandet. Minns faktiskt att en skolkamrats pappa hade en turkosblå Lada - som jag i smyg var grymt förtjust i.

Lada fanns både som sedan och kombi. Och tänka sig - VAZ numera AvtoVAZ - producerar fortfarande Lador en masse i staden Toljatti.

Förutom Lada och Zjiguli finns Moskvitj som ursprungligen är en Opel i krigsbyte efter andra världskriget. Kolla in sportvarianten спортивный. Gosh en sån skulle man ha i vårsoliga Gori..!

Uppdaterar en aning eftersom jag såklart missat fina Volga från GAZ. Fortfarande full produktion men lite nostalgi för den som önskar.

1 kommentar:

Carneholmbaggis sa...

Hej Elina!, Jag bor på Åland och jag och min dåvarande hustru behövde en bil 1980, för att köra barnen till en dagmamma. Vi bestämde oss för en beg. Mosse, dvs Moskwitz 412. Den var billig. "Du får mycket bil för pengarna". Vi hade den på tåg till Ravaniemi och körde sedan till Narvik för att byta en vecka med en journalistfamilj (Nordlys)som bodde i "vårt" hus i Brändö. De fick varmt och fint väder i juli, vi gick och frös men fiskade torsk vje dag och köpte färska räkor i hamnen vid midnatt. Bilen fungerade helt ok, Men inte vårt äktenskap. Jag träffade en rödhårig finsk kvinna på tåget i Sverige. Veckan efter sa min fru att hon ville skiljas. Hon hade påbörjat studier till bibliotekarie i Borås. Jag ville bo kvar i Brändö. Jag fick bilen, hon fick Bruno Mattsons fåtöljerna. Och hon hade barnen hos sig. Passionen med finskan var en passion. Punkt. Bilen fick bekymmer i Sverige. pga av bensin utan bly. Ajöss med den. Några år senare köpte jag en likadan, samma färg bronsgul. Men den blev dyr för mig i reparationer. Jag blev stoppad en vinter polisen pga jag körde långsamt, för långsamt tyckte de. I halt väglag.!!! Nu äger jag en KIA Ceed. Den har 7 års garanti. Trivs med den. (Och har ny fru sedan 2000.) Moskva var jag i 1978 med en grupp lärare. Bodde på ett palatshotell, där högtidsklädda officerare och kvinnor i aftonklänning skålade kl 9 på morgonen. Förstod att Ryssland är världens rikaste land. Borde vara.