tisdag, maj 06, 2008

Alldeles nyförälskad

När jag skulle kila bort till vagnen och köpa en sen lunch råkade jag se jordens finaste skateställe. Slank in en sväng och blev alldeles tagen. Så fina fina fina. Alla på rad. Alla i färg. En superfin vit. Pratade lite med den mycket sympatiske Brandon tog några kort och drog. På vägen tillbaka gick jag in igen för att fråga om öppettiderna. Väl hemma funderade jag en stund. Så bestämde jag mig. Jag har verkligen alltid velat ha en skateboard. Alltid. Så nu har jag en.

När jag väl insåg hur svårt det är - nej jag har aldrig åkt förut - så tänkte jag nöjt att den är lika fin på väggen. Tills jag träffade Ken i trappen. Ken är jordens skönaste granne. På håll ser han ut som tjugo. He's gott'em moves you know. Först när man kommer nära inser man att han snarare är femtio. Hur som helst så berättade han om sin uppväxt på LES och hur de tjuvåkte i tunnlarna till World Trade Center. På lagom nivå lärde han mig grundläggande do's and dont's. Så nu ska det övas tidiga mornar på basketplanen i kvarteret. Om någon har några tips så.... tveka inte.

Det jag framförallt har insett är att jag för första gången i mitt liv - lagstadgad ridhjälm undantagen - måste köpa nån slags skydd. Cykla är en sak - för det är jag så magiskt bra på - det här är nåt helt annat.

4 kommentarer:

Anonym sa...

åå! vad nice! Jag åkte lite bräda på högstadiet (sen blev det inlines). Kan tipsa om att inte åka på halt stengolv innomhus, det är halt och gör ONT! Ett bra skydd är handledsskydd eftersom man tar emot med händerna. De är inte så coola dock. Det finns däremot riktigt coola skejthjälmar...

Elina Jonsson sa...

visste inte att du åkt bräda - men iofs kan jag lätt tänka mig det när jag minns bmxen...

funderar seriöst på att börja på en gräsmatta hahaha. handledsskydd it is. hjälm kanske inte behövs så länge jag är på platt mark..?

annars mest lite fart och rätt fot på rätt ställe i guess..?

Anonym sa...

Underbara Elina! Du är en sann inspirations källa, aldrig för sent att lära (inte för att jag tror att du nå'nsin kommer att bli för gammal för något). Kom att tänka på att jag inte sett någon över huvudtaget "skata" här, eller inlines, kan bero på det praktiska tillståndet av Florens gator...
Kanske blir det design av coola skate-skydd som kommer näst på listan av Elina-design.

Elina sa...

haha nej bräda i florens är nog ganska svårt :) bara de vassaste kidsen. cykel är däremot hur nice som helst så jag rekommenderar dig fortfarande att köpa en..!

skydden är nästa projekt som sagt. ska dit i dagarna och köpa en stass. hoppas på svart och cleant...