tisdag, september 18, 2007

Utopia inom räckhåll

När jag fortfarande var ung naiv och visionär valde jag att skriva en alldeles världsomvälvande uppsats på Centrum för genusvetenskap i Lund. Övertygad om vägen till Utopia lade jag ner hela min själ. Har nog aldrig blivit så illa behandlad på en institution. Kalla handen hela vägen och vansinnigt orättvist betyg. Vi var två som redovisade uppsats samtidigt. Den andra uppsatsen var under all kritik. Magiskt dålig svenska. Ingen metod whatsoever. Men uppsatsen låg helt i linje med Centrum för genus - och blev därmed upphöjd till skyarna. Hon skrev om kvinnlig omskärelse i Afrika. Jag om barnuppfostran i Gävle.

Nu är jag fortfarande ung - knappast naiv - men hundra gånger mer visionär. Det finns inte längre ett uns tvivel i min kropp. Barnuppfostran is da shit man. Vare sig det är i Gävle eller Afrika. Det är där vi måste börja. Visst är kvinnlig omskärelse alldeles fruktansvärt. Men barnen är nyckeln. I höst ska FN behandla frågan om barnaga. Ska bli intressant att se vilka länder som kan tänkas sluta upp kring ett förbud. Bara en sån sak. Förbjudet i Sverige sen 1979. Känns hur sent som helst. Men ändå först.

Varför jag skriver om detta är att Svenskans Idag-serie handlar om just barnuppfostran. Tittmyran 10 år senare. Hur det gick för de otroligt omdiskuterade barnen. Pojkarna som skulle lära sig prata. Flickorna säga ifrån. Åh så sunda de verkar nu. Precis så som jag förutspådde i min uppsats. Gosh. Hur kan man se barnuppfostran som ytligt. Som borgerligt. När det är så otroligt avgörande. Hoppas innerligt att Centrum för genusvetenskap har hunnit ifatt verkligheten.

4 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Jag kommer ihåg din uppsats och hur uppfriskande det var att lyssna på tankarna kring den. Då och då har jag även refererat kring om hur de ville ändra sitt beteende med bl a hur de lyfte upp en pojke resp. flicka och kom på sig själva med att behandla dem olika.

Anonym sa...

Men vilken intressant artikel om tittmyre-barnen!

Blev helt förälskad i dem och önskar att vår generation kunde ha fler individer med så sunda och goda värderingar.

Bra att du börjar tillfriskna! Jag är överförkyld och kan knappt få fram ett krax och lider av en liten elak avundsjuka på snygga bruttor som drar omkring i ett härligt NY..

massor av kärlek och kramar

Anonym sa...

Men vilken underbar läsning. Tack för tipset. Jag är också helt biten av tankar kring barnuppfostran och genustänk. Det är verkligen skiten, som du säger.

Elina Jonsson sa...

kinna - underbart att du minns min master piece..!

linéa - jag är också helt förälskad i dem. och är helt förkrossad över att de verkar vara så försvinnande få. mer detaljer om mitt glamorösa liv över facebook eller mejl :)

pernilla - glad jag blir..!