onsdag, juni 13, 2007

Några droppar räcker

Senast jag träffade Elisabeth hade vi båda fransk hiphop i öronen. Med tanke på våra trendkänsliga näsor är detta sammanträffande anmärkningsvärt. Fransk hiphop är helt enkelt på väg tillbaka.

Minns uppenbarelsen när jag 2001 köpte upp mig på en bunt plattor på arabiska marknaden hos storasyster i Toulouse. Doc Gyneco Pit Baccardi Neg' Marrons. Men det var Ärseniks Quelques Gouttes Suffisent som blev min kärlek för livet.

Subtila men ändå väldigt raka texter med fantastisk känsla för språket. Till skillnad från den kommersiella amerikanska hiphopens alla anspelningar på sex bitches and hos handlar det här om den råa förorten. Le mme haine le mme problême. Partout les mmes clichs. Väldigt talande att första spåret heter Je boxe avec les mots.

Samtidigt som spåren är alldeles unika - flyter de i varandra och gör plattan overkligt tajt. Märkliga saker som kulsprutor telefoner kinesiska ballader vävs in i förortsfranskans tätnande dimma - där jag snart har gått vilse. Vad kan jag säga. Fantastiskt skickligt proddat.

Det här är skivan för podden ner på stan. Eller förfesten med sina homies. Eller tidningen en regnig söndagmorron. Eller kyssarna hela natten. Jag lovar. Det här är skivan.

Inga kommentarer: