tisdag, juni 19, 2007

kingish

När jag löste en knivig mac-fråga idag fick jag höra att jag var kingig. KINGISH - mannen - att jag slutat använda ett så underbart ord. Haha det var lycka! Kingish är lätt ett av mina typiska elinaord. Att vara kingig är att vara grym kaxig och kompetent. Något som är kingigt är klockrent fett grymt kaxigt slående. Mer svenskklingande är det såklart kungligt.

Ursprunget är engelskans king som med största sannolikhet kommer av det gemensamma germanska ordet kuninggaz som gett upphov till king konung konge könig knjaz. Oklart om ordet betyder ledare eller av nobelt ursprung. Eller båda. Oavsett urpsrung är det rent hierarkiskt den högsta positionen och alltså helt enkelt väldigt kingish.

Och givetvis är ordet vackrare med ish. Som så många andra ord. Stajlish pinglish kexish härlish. Alles.

Inga kommentarer: