torsdag, maj 03, 2007

Ny kurs nya kursare ny metod nytt allt

Efter några funderingar under dagen kan jag avslöja some chocking facts. Jag studerar faktiskt. Det kanske inte riktigt framkommer från de senaste inläggen att jag idag påbörjat terminens 35e poäng..!






















Som jurist är man van vid långa terminer med samma föreläsare som ständigt uppmanar en att hålla fokus på 20-poängstentan precis efter det där härliga jullovet eller efter alla underbara maj-fester. Nackdelen är att det är mastigt, oinspirerande och allmänt demoraliserande - fördelen är att det känns tryggt. Nu på fördjupningen är det helt annorlunda. Förra veckan påbörjades terminens tredje kurs - Human Rights and Gender - med ännu ett helt nytt upplägg.

För första gången i min juridiska utbildning är jag föremål för diverse alternativa pedagogiska metoder. Givetvis är jag djupt skeptisk - som den snart-jurist jag är - men än så länge är jag positivt överraskad. Den väldigt lilla klassen på tolv personer är indelad i tre study groups som ska vara väl förberedda och genomdiskuterade inför seminarierna. Som i sin tur också bygger på diskussion. Enligt klassisk PBL ska vi fokusera på problemen och inte lagarna. Utan att föreläsaren säger särskilt mycket, diskuterar vi oss igenom dagens artiklar i helt rätt riktning. Mycket fascinerande.

Det nästan viktigaste på kursen är att vi är noga med tider och raster och aldrig fastnar mer än 15 minuter på samma ämne. Detta eftersom - för juridicum tydligen helt okänd - forskning visar att man helt tappar koncentrationen efter just 15 min. Och det stämmer nog, för de här lektionerna är verkligen superintressanta! Vi använder oss bla av the Muddiest Point, vilket innebär att alla anonymt skriver ner vad som verkar oklart, så att diskussionen fokuseras på just dessa punkter. På så sätt värderar man sin inhämtade kunskap och flyttar fokus från det självklara till det oklara. Och så slipper man den klassiska indelningen i klassens ljus och alla andra som är tysta.

Dessutom ska man vid slutet av lektionen i the Minute Paper kort redogöra för vad man har lärt sig, och vad man funderar på när man går därifrån. Blev så himla glad när Niklas sa det han hade lärt sig och funderade på - var min tes om maktförhållanden. Gillar de här lektionerna skarpt!

Inga kommentarer: