tisdag, maj 29, 2007

Kulturkonsumtion

Om man är bara lite sjuk - typ har ont i halsen - kan det vara ett fantastiskt kulturellt uppvaknande. Nerbäddad i duntäcke dunkuddar och halsdukar med en kopp te bredvid sängen och en tacksam tanke till det svala vädret - har jag blivit en riktig kulturkonsument.

De senaste dagarna har inneburit favoriter som Arken, WarGames, Delicatessen, The Game och alldeles alldeles underbara Legally Blonde. Dessutom har jag tagit mig an svts digra nätutbud. I Varumärkt för livet gör Alain de Botton några fina inflikningar och jag börjar stilla undra varför jag fortfarande inte läst Låt Proust förändra ditt liv. Alain de Bottons böcker ser fantastiskt inbjudande ut - och faktiskt - omslaget är halva tjusningen. Så sommaren är vigd åt Alain.

Inser att jag inte har läst sedan lättlästa men svårsmälta Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak i vintras och dessförinnan Kalla det vad fan du vill - i SOMRAS. Ja det är osannolikt men sant. Så här lite har jag nog aldrig läst. Men för att komma på litterära fötter igen - och kanske framförallt kunna somna med hosta - har jag börjat läsa Dubbelgångaren. Lite trist lik Kappan men ändå inte helt omöjlig.

Med tanke på att Dostojevskij har skrivit min absoluta favoritbok Idioten - kommer han undan med det mesta. Läste första femtio sidorna i gymnasiet och tappade bort mig bland alla namnen. Läste de igen när jag var en sådär tjugotvå år gammal - och förstod ingenting. Läste den härom sommaren och blev helt såld. Tänk att den som gör rätt blir betraktad som en idiot. Skrämmande.

4 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Hej där! Lite tips om du inte redan visste det så finns det en litteratur blogg som är bra - http://www.bokhora.se/blog/

häls Big Sis

Anonym sa...

Så uttjatat

Anonym sa...

blä

Elina Jonsson sa...

anonym 1: vad är uttjatat? bokhora.se..?

anonym 2: så illiterata inlägg som blä kommer raderas i framtiden. särskilt om de är anonyma!

cheerios sweeties!