söndag, april 22, 2007

snobb

Ordet myntades redan 1847 i William Thackerays Book of Snobs, och kom iom översättningen 1861 till Sverige. Ursprunget är aningen omtvistat. Den skönaste förklaringen är s. nob. dvs den som var sine nobilitae eller på franska sans nobilité. Den inte lika festliga förklaringen är att det kommer av skotska för skomakare.

I vilket fall som helst tar sig en snobb friheten att se ner på sin omgivning. Snobben är ytlig, mallig, brackig och dessutom ofta ett riktigt modelejon - ett ord som används bara alltför sällan..! Snobberi betecknar någon som agerar snobbigt, medan snobbism snarare beskriver litterära och estetiska strömningar. Snobben har fö inget lätt liv. Så mycket som så lätt kan bli så fel. Klackringar, lillfingrar, tillrättavisningar...

3 kommentarer:

linda sa...

va?! inget nytt på hela veckan!!!! här har jag varit borta o sett fram emot att få läsa senaste nytt :-)

förslag till söndagsord: gäster vs 'främmat'

kram!

Elina Jonsson sa...

åh vilken klassfackla du kastar in... minns vår intensiva diskussion kring salladsslungorna hahaha. hur är det - har du användning för någon druvsax i bangladesh...? kanske kommer en med posten :)

linda sa...

klassfacklor o jag vet du! jag har ingen större anvädning för druvsax, men jag ska höra med min maid. kanske skulle underlätta hennes arbete med min dagliga fruktsallad :-)