lördag, april 21, 2007

Äntligen hemma på Klefstad

Har tillbringat mina tre senaste dagar i paradiset. Visserligen ett något annorlunda paradis eftersom större delen av min skog har blåst ner. Så torsdagen spenderade jag på mina tre nya kalhyggen. Men ändå. Det luktar trä och kåda, är lagom lerigt och fantastiskt fantastiskt fint. Ännu finare eftersom skogen är försäkrad och virket var användbart..

Dagen idag har jag istället spenderat med nedfallna träd i trädgården. Vilket makalöst arbete. Ett helt träd tar ca två timmar att flytta till en vagn och sen köra till vår fina depå, där det sen (förhoppningsvis) ska flisas. Bara det att ingen är frivillig än. Eller ja, jag skulle gärna gjort det om det inte vore för att det vankas Siste april i Lund snart...

Känns lite schizo att pricka in vårbalen och skogsbruk på en och samma vecka. Måste erkänna att jag skrattade lite när jag klättrade omkring på pappas gamla vagn från 50-talet - det kändes väldigt långt från förra helgens eskapader.

Men som alltid är det sjukt roligt att köra traktor och åka vagn, så jag var som ett barn i en godisaffär idag. Pappa har varit väldigt road. Själv jiddrade jag hela dan om att bonde är Sveriges farligaste yrke, men tyvärr såg jag precis att det bara är en myt. Haha jag som var så på det! I vilket fall som helst är det lätt det roligaste..!

3 kommentarer:

Anonym sa...

ååå! inte annat än att man blir avundsjuk, hade med stor glädje bytt bort både uppsatsskriande och tågresa till sthlm mot lite trädgårdarbete! slog mig precis också hr mkt lättare det är att gå upp på morgonen på landet - att vakna till fågelkvitter och traktor(o)ljud är mkt trevligare än att vakna att en ilsken mobil eller sopgubbarna... längtar tills vi ses! KRAM! Caroline

Elina Jonsson sa...

haha vi har plenty of trädgårdsarbete snäckan :) plus att man får härlig träningsvärk. bara att joina mig nästa gång..! ses på tisdag! kramen

Kinna Jonsson sa...

Fina bilder, var just runt samma runda själv för någon helg sedan. Ser att det ikullfallna trädet vid lusthuset fotats. Där hade jag lite kakor och tog några bilder för boken. (som dock refuserades då ett annat fint träd fanns i närheten med vackra vita blommor och knoppar).