måndag, april 30, 2007

mingla

Ett av mina absoluta favvo-ord och högaktuellt Siste april. Det känns som att vi har minglat forever, men faktiskt är det inte mycket mer än tjugo år gammalt i svenskan. Att mingla innebär att umgås informellt med en större grupp personer. Den borne minglaren tar varje tillfälle i akt att presentera sig, uppdatera sig och - ursäkta sig. Om man stannar alltför länge vid en och samma person upphör nämligen själva mingeleffekten.

Ordet är - inte helt oväntat - ett lån från engelskan. Belägg från 1450-talet, med ursprung i medeltidsengelskans myngen (to mix) och dessförinnan gammelengelskans mengan som är besläktat med among. Engelskans mingla innebär att blanda, utan att sammansmälta. Apropå detta skriver Focis den inte helt politiskt korrekta, men ändå väldigt talande förklaringen: ”on the streets three classes mingle but do not mix”.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, äntligen lite kp (=klassperspektiv SÅKLART!). Avundas alla er söta vänner i Lund som får mingla idag medan jag får sitta på jobbet.. Jaja, någon dag skall jag uppleva det igen. Ha en superdag!

Pusspuss
Linéa

Elina Jonsson sa...

åh jag hade verkligen hoppats på att få se dig här...! skulle berätta mitt bästa siste april-minne häromdan och kunde inte sluta skratta när jag tänkte på vår en-timmespromenad längs södra esplanaden. hahaha tommieeee :D

jag och caroline ska försöka hålla stilen!

stor kram snäckan