söndag, december 07, 2008

Inte en dag för tidigt


Så sent som i torsdags hade jag en het debatt med mina kollegor. Magiskt märkligt att vi alla arbetar med mänskliga rättigheter och ingen mer än jag känner till genusdiskussionen. Tredje kön. Förlåt vad..?

Såväl genevare som FN-personal är extremt könsbundna. ALLTING definieras i manligt och kvinnligt. ALLTING är heteronormativt. Om man ska ta en fika så ska det vara en girlie coffee. Och ska man ta en öl ska det vara the guy thing. Jag är så trött att jag nästan ger upp.

Men så förra veckan kom den manliga lucian och nu det tredje könet. Så uppenbarligen finns det människor runtom i världen som bryr sig mer än min närmsta omgivning. Noterar samtidigt att nyheten om intersex inte finns hos särskilt många stora internationella media som CNN eller BBC men i de flesta svenska tidningar. Och NY Times. Lämnar iakttagelsen öppen för tolkning.

2 kommentarer:

Anonym sa...

När islam tagit över Västvärlden, ojojojoj, jag kommer inte ha velat outat mig då kan jag säga. Snacka om att feminister, bögar och vänstermänniskor gräver sitt egna samhälles grav. Varför? På grund av att just dessa grupper förökar sig urkasst. Karriärkvinnor, homofiler och avantgardister prioriterar allt annat än barn. På sin höj 1-2 per "par" (förlåt, jag var alldeles för heterocentrisk där). Ni ser vartåt det barkar va?

Elina Jonsson sa...

ojojoj olbap det ser ut som om du skulle behöva en helt egen blogg för alla dina åsikter :)