torsdag, december 11, 2008

Föredrar morötter

Igår kväll diskuterade jag nedladdning. Jag är inte principiellt emot att betala för musik. Tvärtom. Men när jag ska ta ner house till mina spelningar så inträffar följande scenario. Först går jag in på juno, där singeln med största sannolikhet endast säljs på album i pund - dvs sjukt dyrt. Så då går jag vidare till Beatport som tydligen har restricted geographical areas - som Genève. Väl på Traxsource hittar jag inte det jag söker. Och så slutligen - itunes - för ibland har jag faktiskt tur och hittar en och annan houseremix där. Men då inträffar det intressanta att den noga inhandlade singeln inte kan spelas i Serato.

Någonstans här undrar jag exakt hur mycket arbete jag ska behöva lägga ner för att få köpa en låt. Och någonstans här så är Piratebay det mest användarvänliga sättet. Så innan man lagstiftar om IPRED och anklagar varandra för tjyveri och omoral kanske man ska fundera på om musikbranschen verkligen gör sitt yttersta i sin marknadsföring och kundservice. Andra branscher som inte klarar marknadskraven går faktiskt i konkurs.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Glömm inte att vi har överbetalt skitkvalitet på flesta av våra läkemedel ochså. Monopol = Billigare. Ja mycket ska man höra innan öronen trillar av. Lustigt något så viktigt som medicin blir dyrare. Allt i samhället blir dyrare. Vad blir billigare?? Finns inga pengar Finns inga pengar. Bara till vapen och olagliga krig, bara till kontrol och fashism , miljoner hit miljoner dit , Lissabon , Fra , Ipred Lämna oss nu Ifred. Vi nog av slavandet börjar få men inga jobb finns till att gå. Vår regering korrupt glad och bastant, mot folkets röst dom är pedant. Hur ska det sluta hur ska det gå, när den håglösa befolkningen till slut i fattigdom och självhat får stå`?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3966788.ab

Elina Jonsson sa...

Tack för din kommentar. Delar dock inte din framtidsoro. Allt löser sig och vi svenskar har trots allt betydligt bättre förutsättningar än människor i många andra delar av världen.

Vibeke sa...

Himla bra poäng du gör :) Men jag bara måste få lägga in några funderingar.

Jag har supersvårt att betrakta PBs tappning som ett marknadskrav. Hela deras filosofi kring gratis är gott ät så mycket du vill, alla tjänar på det, är svårt att svälja. För små och livsviktiga distributör går det inte att spela med/mot detta. (De små oberoende skivbolagen utgör runt 90% av all världens utgivning medan the big 4, Sony, Warner, EMI och Universal står för runt 90 procent av musikindustrins totala omsättning.) Distributörer behövs och nätet kan och ska och borde bli så galet mycket bättre på att göra "filer" mera lättillgänligt och köpbart. Men hur ska de göra det när de tävlar mot pirate bays "allt är gratis"?

Tyvärr är vi som vill betala och anstränger oss för att göra det inte i majoritet. Eller...?

Och visst går IPRED att ifrågasätta framför allt vad gäller dess funktion och eventella tandlöshet. Men i sak är den rätt, tycker jag. Det är inte OK att äta musik gratis bara för att den är svår att köpa. Men det är förståeligt och jag är inte bättre än någon annan. Problemet är väl att fildelning har lett till ett slags "allmänningens problem".

Älskar din blogg Elina, never stop!

Elina Jonsson sa...

Åh tack för kärleken snäckan..!

Själv har jag funderat över nedladdning en hel del. Så när jag igår tog en öl med en marknadsförare såg jag min chans. Och faktiskt så var vi rörande överens om att folk skulle betala om det vore enklare att köpa.

Kanske inte de summor som en CD i butik kostar - men iaf en mindre summa. Vilket är fullt rimligt om man drar av kostnader som lager, förpackning och butiksvinst.

Visst håller jag med om att konstnärer och artister ska få betalt för sitt arbete och sina idéer. Men samtidigt har de också själva ett ansvar att förstå vårt nya samhälle och att utveckla begåvade sätt att sprida sina alster.

Och vad gäller balansgången mellan att skydda upphovsrätten och att skydda den personliga integriteten, så ser jag hela den debatten som en barnsjukdom i vårt nya samhälle. Att reglera nedladdning med lagar är utsiktslöst. Det givna svaret är istället incitament. Ge musikälskarna ett tillräckligt användarvänligt sätt att köpa musik och de kommer att köpa.

För nackdelen med nedladdat är också stor. Virus för den som har PC - dålig kvalitet för den som är DJ - tidsödande för den som har dåligt internet.

Anonym sa...

"... Andra branscher som inte klarar marknadskraven går faktiskt i konkurs."

Det stämmer nog. Som t.ex en och annan bilfabrik?

Här på ön (såväl i övriga landet) har kunder hos det stora telebolaget TDC "gratis" tillgång till mer än 2 miljoner låtar som del i IT-abonnemanget. Helsmidigt.

Elina Jonsson sa...

ja precis...

intressant lösning när musiken ingår i abbonemanget. funkar det bra..? tror det finns en mängd bra lösningar om man bara vågar tänka nytt..!