torsdag, november 27, 2008

Röda korset

Min erfarenhet - som visserligen inte är statistiskt säkerställd - säger mig att diplomaterna suktar efter FN som suktar efter diplomatin. Medan rödakorsarna verkar hur nöjda som helst. Och det har i sin tur verkligen öppnat mina ögon för Röda Korset.

På något vis känns det som att Röda Korset hamnar långt ner på de svenska poppislistorna. Men faktum är att organisationen både har en magiskt fascinerande historia - och ett otroligt viktigt uppdrag.

I söndags var jag på Röda Korset-muséet. Själva utställningen var i slätaste laget - men ändå med en överväldigande känsla av stora sammanhang. Att människor frivilligt åker till krigsdrabbade områden för att hjälpa främlingar är gripande. Och lockande.

I andra delen av muséet fanns utställningen Walls Between People med vackra foton från världens åtta mest kända och aktuella murar. Önskar jag kunde länka till fotona. Enastående vackra soliga foton som illustrerar brutala tragedier. Familjer som inte någonsin kommer ses igen. Människor som dör i strömförande taggtråd. Och det är idag.

Inga kommentarer: