måndag, november 24, 2008

Bloggens nödvändiga form och funktion


Självklara rubriken Fler chefer borde blogga ledde mig vidare till chefens egen blogg. Döm om min förvåning att VD för svensk form - Ewa Kumlin - har en rörig svart blogg med stor vit text som löper över hela skärmen. Ungdomlig halv banner som inte alls passar bloggen. Massa foton men ingen fotofunktion. Svårläst och otillgänglig.

Om jag skulle läsa bloggen skulle jag kanske tycka att den är helt fantastisk - men efter ett par sekunders tvekan så orkar jag liksom inte. Så ledsen jag blir. När någon ger en så fantastisk rubrik och svarar så fina svar. Verkar så supersympatisk. Skapar skyhöga förväntningar. Och sen inte ens bemödar sig att formge sin blogg. En formVD.

För att illustrera min poäng så är en av få bloggar som lyckas i svart Carolina Gynnings. Och det beror på stora coola foton och lite text. Så för form får Gynning högsta betyg. Och en av få bloggar som lyckas med mycket text är Carl Bildts som förtjänar en guldstjärna för sina styckeindelningar.

Inga kommentarer: