lördag, november 01, 2014

Om vatten på Östbloggen

Förra gången skrev jag om sovjetiska namn och den här gången om vatten. Eller snarare bristen på vatten. När vardagen tar tid - konsten att leva med vattenbrist. Inser när jag läser texten ikväll att jag inte nämnt duschfrossa, taktikdusch och biltvätt. Just frågan om vatten är så avgörande - och ändå så obekant för så många svenskar. Det går inte att förstå den oändliga lyxen att ha världens renaste vatten i en kran som aldrig sinar. Att aldrig behöva spara vatten eller fundera i flera led vad som händer om det faktiskt inte finns något imorgon - eller i övermorgon - eller dagen därpå. Det faktum att jag fortfarande varje dag tänker på hur lycklig jag är som kan dricka kranvatten, som aldrig behöver bära dunkar eller hinkar och som kan duscha i varmvatten precis när jag vill - är bevis nog för mig att det var traumatiskt att bo med vattenbrist. Även att jag nu dramatiskt och livfullt skojar om det. Och jag tänker dagligen på alla de som saknar fri tillgång till vatten.

Inga kommentarer: