måndag, november 03, 2014

Koreaner om kineser och kineser om koreaner

När jag tidigare har bott i Kina så har jag bott i Kina. Jag har inte alls reflekterat över det faktum att det finns en del av nordöstra Kina som är i princip koreansk. Yanbian är ett koreanskt sk protektorat som med fyrtio procent koreaner ibland kallas 'Det Tredje Korea' - efter Sydkorea och Nordkorea. Det var underhållande att få höra dessa koreaner och kineser beskriva varandra - vilket de gjorde gärna och ofta.

En dag reste vi tillsammans med en sydkoreansk professor som var expert på just Kina. Där i bilen längs gränsen till Nordkorea så berättade han allvarsamt hur långsamma alla kineser var i jämförelse med koreaner. Kineser är ‘maaaan de maaaaan de’ 慢的 慢的 sa han med riktigt långa vokaler för att visa exakt hur långsamma de är - medan han nästan studsade i sätet när han kontrade med koreanernas 'kuaile kuaile' 快了 快了. Jag kunde inte låta bli att skratta åt den barnsliga förtjusningen över koreanernas snabbhet och tänkte på de afrikanska diplomater som ofta pratade om de snabba och effektiva kineserna i hemlandet. Vad skulle de då tänka om koreanerna.

Några dagar senare fick vi tillfälle att istället resa med en kinesisk professor som var expert på koreakriget. Flera gånger under dagen återkom han till att oavsett politisk åskådning så beundrade han verkligen koreanerna för deras självdisciplin. Varken Nordkoreas eller för den delen Sydkoreas politiska vägar var möjliga i Kina - helt enkelt för att kineserna saknade koreanernas disciplin. Se dig omkring sa han och skrattade - kan du tänka dig alla dessa egensinniga, högljudda, obstinata kineser inordna sig i något så strikt som Nordkorea? Återigen log jag för mig själv och tänkte på hur kineser av övriga världen oftast ses som just disciplinerade och del av ett disciplinerat samhällssystem.

Inga kommentarer: