fredag, november 07, 2014

En av dessa dagar

Bredvid mig på tåget pratar en passagerare ryska på telefon. Det är en sån där riktigt vacker, bildad, intellektuell ryska och jag sitter som förtrollad. När hon lägger på så frågar jag förstås på ryska varifrån hon kommer. Från Norge, blir det mycket korta svaret. Besviken tittar jag ut genom rutan men så repar jag mod - jag vänder mig tillbaka till henne och säger att det är inte möjligt med en så rysk ryska. Hon ler plötsligt och säger lite urskuldande att jo visst är hon ryska, från Estland. Ah säger jag och förstår genast den större bilden - som hon också förstår att jag förstår. Så tittar hon på mig och frågar varifrån jag kommer. Sverige svarar jag förstås utan minsta eftertanke. Blicken. Långsamt och uppfordrande säger hon då - men varifrån kommer du egentligen?

Alltså åh vad jag älskar när det händer. När ryskan bara flyter och en intellektuell ryska tror att jag faktiskt har ryskt ursprung för att jag just den dagen fullständigt behärskar språket. Självförtroendet växte i takt med komplimangerna och resten av resan fylldes av Idioten, Mästaren och Margarita,  Anna Karenina och diverse fina universitetshistorier.

Inga kommentarer: