måndag, november 04, 2013

Tema Kaukasus och Ryssland

Eftersom jag försöker samla tankarna efter nästan tre år i Georgien så är Kaukasus en naturlig början på min läslista. Först läste jag FOIs Det kaukasiska lackmustestet, vilken jag förstås borde ha läst 2008, för att sedan fortsätta med Gessens Mannen utan ansikte, som jag läste i grevens tid, och avslutades med Babtjenkos Krigets färger om de båda Tjetjenienkrigen. Alla tre böckerna var väldigt bra, om än olika, men jag skulle vilja vidga alla tre. Lackmustestet är klart snäv i sin förankring i 2008 och Gessen snäv i sin ilska över Putin. Babtjenko saknar den större analysen, även att vissa partier är fullkomligt lysande.

Så jag tänker att en naturlig fortsättning borde vara Blomgrens Moskva tror inte på tårar - En tidsresa i det nya Ryssland och sen Montefiores två böcker om Stalin. Gessens bok om Putins Ryssland var i princip en bok om Stalins Ryssland, så jag borde läsa och jämföra. Därefter en omläsning av Mästaren och Margarita. Samtidigt har jag lite tappat lusten att läsa Politkovskaja som inte framställdes särskilt sympatiskt hos Gessen. Möjligtvis Rysk dagbok ändå. Jag vet att Blomgrens bok går snabbt - några dagar - medan Montefiore kommer vara en lång resa. Så parallellt med Montefiore ska jag försöka läsa några lättare romaner.. Samtidigt väldigt sugen på Hopkirks The Great Game.

Inga kommentarer: