måndag, november 04, 2013

Läsning

Senaste veckan har jag läst inte mindre än tre böcker. Något av ett rekord för mig som vanligtvis bara läser halva böcker .. och dessutom väldigt sällan. Jag undrade länge varför jag inte orkar läsa, när jag läste så mycket när jag var yngre. Tills en dag en kollega berättade för mig om hennes mamma bibliotekarien som aldrig kan hitta böcker till fältarbetare. Det handlar helt enkelt om ett slags upplevelsemättnad - att det händer så mycket i mitt liv att jag inte har plats för mer. Jag kan liksom inte bearbeta både mitt romanliknande liv OCH en roman. Men nu när jag är hemma på gården med fint litet kontor och dagliga rutiner så har läsintresset smugit sig på igen. Särskilt med en fin liten bokhylla fullspäckad med favvoböckerna. Jag försöker läsa efter en röd linje, så att jag behåller läslusten från ena boken till den andra. Linjen för tillfället är Kaukasus och Ryssland..

Inga kommentarer: