tisdag, augusti 18, 2009

Värmebölja

Klockan är 04.22 och temperaturen 26°C. Med jetlag och grannarnas brusande luftkonditioneringar är det lite svårt att sova. Igår morse var jag alldeles blöt av svett före morgonpromenaden. Och att sminka sig är inte att tänka på förrän man har tillbringat en halvtimme i kontorets svala kontorsluft. Ändå känns hettan helt fine.

När jag öppnade mejlen idag såg jag att New York stad informerar sina invånare om the hazards of heat - risker med värmbölja. Fascinerande läsning om nedkylningstips och cooling centers. Där läste jag också att stadsmiljön ökar temperaturen med nästan 10° Fahrenheit alltså nästan 5°C. Dessutom känns det varmare när luftfuktigheten ökar men nu är det bara 60 % luftfuktighet.

Vad jag har förstått på semestrande svenskar kommer det heta sommarnewyork som en chock. Det ser liksom inte ut att vara så varmt på film..

Inga kommentarer: