torsdag, december 13, 2007

Sälja sig själv

Har fått omvärdera många av mina förutfattade meningar om USA. Men en bild har bara förstärkts ju längre jag har varit här. Ens attityd och vilja att marknadsföra sig själv gör verkligen skillnad. Tänkte på det när jag skulle välja roomie till min lägenhet inför våren. Någon var här och tittade. Under hela visningen ställde hon otroligt petiga frågor och fällde små kritiska kommentarer om allting. Till slut tröttnade jag. Herregud det är en hyreslägenhet i supersunkiga Alphabet City - som dessutom kostar absolut ingenting. Parkettgolv nyrenoverat kök och trådlöst bredband är faktiskt hur lyxigt som helst.

Ärligt talade jag om för henne att jag skulle erbjuda lägenheten till svenska praktikanter i första hand. Och plötsligt vände hela hon. Otroligt charmig trevlig positiv öppen. Då insåg jag att tom för att hitta en enkel hyreslägenhet måste man jobba hårt i den här stan. Det är inte bara att skriva upp sig på en hemsida få ett brev hemskickat och en nyckel i handen. Tvärtom. Det handlar om kontakter personlighet personkemi tajming talang. Allt.

Inga kommentarer: