torsdag, juli 09, 2009

För trött för att cykla

När jag lämnade reppen lite före nio ikväll insåg jag att det var läge att promenera hem. Efter att ha arbetat väldigt fokuserat väldigt länge får jag någon slags tunnelseende som fungerar fint framför datorn men inte alls på E6an. Det där hålet i gatan blir plötsligt oundvikligt när tankarna fortsätter kretsa kring förhandlingar och formuleringar.

Mest uttröttande är inte själva arbetet att sammanfatta eller skriva texter. Mest uttröttande är den sociala biten. Kunnandet. Allt ska kunnas. Vetas. Omdömas. Vem är vem och inte minst vem gillar vem. Vem som är ordförande för vilken grupp som har vilka medlemmar. Vilka länder som gränsar till vilka och var det senast var militärkupp. Varför just detta land engagerar sig i försvinnanden och nästa i trafficking. Kunskapen - eller bristen därpå - avslöjas obönhörligt i alla småkonversationer före under och efter en förhandling.

Ofta måste man lita på magkänslan och rena gymnasiekunskaper - för att inte tala om alla mellanstadietimmar då vi färglade världskartor och flaggor. Minns att en bekant till mig inte läser sk oklara källor - som kvällspress - därför att när det väl blir skarpt läge så minns man inte var man läst bara att man läst. Så min bekants sätt att hantera kunskapskraven var att alltid bara läsa godkänt material. Själv är jag såklart alldeles för nyfiken för att hålla den dieten - vilket också försvårar mitt liv avsevärt. Ständigt är jag mil ifrån att vara tvärsäker.

Men peppar peppar blir det oftast rätt och jag är väldigt glad för mitt goda omdöme att ibland faktiskt bara vara tyst. Många gånger handlar det också mer om nervositet än kunskap. När en diplomat idag började staka sig under en förhandling och helt blockerade vilket år det är i år - var det inte bara skadeglada utan i högsta grad medkännande skratt som hördes i lokalen. Alla har vi varit där och alla kommer vi dit. Iaf alla vi som vågar utsätta oss för denna kunskapskonkurrens.

Tröttheten kommer till viss del också av att vara junior. Eftersom jag har upplevt den andra änden - som Q i Lund och som Mac backoffice på Handelsbanken vet jag hur lekande lätt det kan vara. Och ser verkligen fram emot att en dag nå dit även inom internationell rätt.

2 kommentarer:

Pernilla sa...

På tal om något helt annat.. Jag ska läsa ryska i höst. Står nu och väljer mellan "ryska för affärslivet" och "ryska för nybörjare" och har svårt att välja. Har du någon input? (Båda kurserna är för nybörjare). Fördelen för mig är att jag åtminstone behärskar kyrilliskan hyfsat. Ska bli riktigt kul!

Elina Jonsson sa...

åh så svårt ingen aning alls. om du är på väg dit inom rimlig framtid för arbete kanske affärslivet - men rent spontant känns det smidigare att välja en helt vanlig konversationskurs. du kan ju alltid öva på mig :)