onsdag, juli 29, 2009

An American's Guide to the UN


För några veckor sen läste jag förväntansfullt An Insider's Guide to the UN. Lika besviken som jag blev över hur ensidigt amerikansk den var, lika glad blev jag över insikten att jag skulle skrivit den mycket bättre. Boken är inte direkt dålig men i partier irriterande slarvigt skriven - och så måste den kompletteras med annan läsning så man inte får för sig att the United Nations egentligen stavas the United States.

Rekommenderad läsning är istället ypperligt välskrivna Detta är FN av Henrik Salander. Visserligen har den några år på nacken - sju närmare bestämt - och kanske aningen svenskt perspektiv så fortfarande krävs kompletterande läsning - men 100 fylliga och lättlästa sidor som ger en mycket god bild av FN. Kostnadsfritt från UD - eller på bibliotek.

Bonus är att Henrik Salander är en favvo sedan min introduktionsdag på UD 2007. Superskön 60-talspopstjärna som nedrustar världen.

Inga kommentarer: