lördag, maj 22, 2010

Arbete och arbete

En parallell reflektion är pappas distinktion på arbete och arbete. Att han är åttio år och arbetar heltid - inklusive obligatorisk lunchlur - beror på att han till största del har arbetat med siffror datorer möten och människor. Och att han började arbeta först efter universitetsstudier. Den som enbart arbetar med kroppen och har gjort så sedan unga år - har inte möjlighet att arbeta med samma arbete till åttio-nittio års ålder.

Faktum är att man dessutom har helt andra möjligheter att arbeta hårt och länge om man dikterar sina egna villkor. Såg en intervju med Maria Hamberg apropå hennes bok Drömfabriken om fabriksarbetare som håller motivationen uppe med sina drömmar. Spontant insåg jag att min oförståelse inför resande shopping sportbilar konsumtion helt enkelt bottnar i att jag alltid gör det jag vill göra. Jag behöver inget opium.

Samtidigt kan det bli överväldigande att alltid kunna påverka. Tänker ofta på det. Jag lever så mycket i mina drömmar och möjligheter att jag ibland förlorar mig själv. Så många gånger jag stannat framför FN-skrapan och torkat en tår på väg in till ett möte. Eller nypt mig i armen i hissen med Susan Rice eller på filmvisning med Ban Ki-moon eller i matsalen med Michèle Montas. Så nära men ändå så långt borta. Allt beror på mig själv mitt eget omdöme och mina egna prestationer. Svindlande. Och förmodligen därför jag är så förtjust i att diska tvätta mangla klippa gräs och gräva i trädgården.

6 kommentarer:

linda sa...

klokt sagt. mycket klokt.

Elina Jonsson sa...

ser fram emot att träffas i sommar - så himla länge sen nu..!

linda sa...

jag vet. det hade varit grymt! verkar skåne eller sthlm vara lämpligaste platsen? du är annars mkt välkommen till skara.

Elina Jonsson sa...

klefstad såklart..! drygt en timme med tåg STHLM-NKPG. jag hämtar vid stationen så tar vi en promenad middag du får sova kungligt stor lantfrukost och sen stanna hur länge eller kort du vill. så får du uppleva lite härlig lantluft och se hur vi bor. perfa!

linda sa...

låter som en dröm. tack för inbjudan!! dessvärre blir det nog också en dröm. du vet hur det är med fullspäckat schema under sverigevistelser. fullspäcket innebär bara vara i skara med farmor och familjen, lata mig och förflytta mig så lite som möjligt. i sthlm ska jag dessvärre jobba. scheit också! jag vill!

Elina Jonsson sa...

no worries vet hur det är. men erbjudandet står kvar om det skulle bli en lucka :) hör av mig om jag tar mig till sthlm eller skåne!