torsdag, januari 07, 2010

Motsvarande situation i amerikansk kontext


Nu blir jag lite full i skratt. Minns bankärenden i USA. Före jul ringde jag Chase telefonsupport för att få hjälp med att föra över pengar till Citibank. Sjukt underhållande. Och alldeles omöjligt. Personen hjälper mig tvärsäkert att sätta upp något som inte ens tillnärmelsevis kan vara att sätta upp ett konto för överföring till Citibank. Till Citibank säger jag. Till en annan persons konto. Javisst säger hon och fortsätter. Men det här är inom Chase. Ja? Jag vill föra över till Citibank. Ja? Ja?

Till slut förklarar hon för mig att hon nu förstått att jag vill föra över till en annan persons konto i Citibank. Aha! Men hon vet inte hur man gör. Någon annan kanske vet försökte jag. Nej. Du måste gå till banken. Så jag gick till banken. Det visade sig då att föra över mellan två banker i New York är som att föra över mellan Sverige och New York. Jag har nu fått förklarat för mig att allt är så enkelt i Sverige pga monopol. Monopol. Jag blev genast förälskad i monopol.

Nåväl. Jag fick lära mig att det är viktigt att kunna sina engelska glosor för att sätta upp ett sk överföringskonto till annan bank. Wire. Därutöver kostar det 20 dollar per transaktion. Som hittat. Alltså återvänder jag till min gamla käpphäst checkhäftet. Då tar det minst sju dagar att beställa. Men efter skrik gråt och stön om USA som det sista u-landet får jag så en engångscheck. Stor som ett A4.

Så jag antar att Sverige och Föreningssparbanken iaf inte ligger sist.

Inga kommentarer: