tisdag, maj 07, 2013

Störningsjouren

Vissa begrepp är bara så otroligt svenska och alldeles oöversättliga. Ikväll satt jag på en middag med sverigeboende svenskar som pratade om störningsjouren. Det var så overkligt att jag började skratta.

Tänk att det finns en mekanism för konflikthantering mellan människor angående ljudnivån. En georgisk kollega skojar alltid om att nackdelen med georgiska grannar må vara att de är högljudda men fördelen är att man får vara precis lika högljudd själv. Ingen skulle komma på tanken att klaga - än mindre ringa polisen eller en störningsjour. Georgierna skruvar upp sin egen musik medan utlänningarna sätter i öronproppar. Själv har jag på något vis accepterat alla ljud och till och med börjat uppskatta att höra liv omkring mig. Sammanhang. Jag som är från landet och allt. Men för mig hör tystnaden till landet och inte stan.

Inga kommentarer: