måndag, november 12, 2012

Föredragsteknik

Idag kunde jag inte låta bli att skratta. Om jag ber en kollega att hålla ett föredrag - inom sitt område - om två dagar så får denne fullständig panik. Idag blev jag ombedd att hålla ett föredrag - inte inom mitt område - inom fyra timmar och anade en viss skadeglädje. Men faktum är att jag fick en powerpoint som jag skalade ner från 31 slides till 15 och sen stuvade om och fixade till - lade på några frågor och tog med lite småprylar. Och så rev jag av fyrtio någorlunda interaktiva minuter med frågestund. Vet inte resultatet förrän jag ser utvärderingarna men måste säga att jag bara trivs bättre och bättre som föredragshållare. Det finns liksom en stomme som alltid går att använda. Och så tycker jag mer och mer synd om alla dessa kollegor med presentationspanik.

Inga kommentarer: