måndag, mars 14, 2011

En helt vanlig dag på FN


Foto Nick Rapaz
När jag var på väg in i Generalförsamlingen för att lyssna på ännu en av alla statschefer som i september varje år talar inför världen så hörde jag mitt namn. Vänder mig om och ser min fina vän Pari uppklädd till tänderna utanför Green Room - där presidenter och premiärministrar håller till före och efter sina tal. Verkligt förvånad över att träffa en civil vän inne på FN-mark frågar jag vad han gör där. Det visar sig att han assisterar en fotograf från The New Yorker som bestämt sig för att fota så många statschefer som möjligt. Så där står en stol mot väggen mitt emot Green Room. En av mitt livs stora gåtor är förstås varför jag inte fotograferade detta. Men varje gång jag gick förbi blinkade jag och Pari i samförstånd mot varandra medan ännu en statschef förevigades.

Inga kommentarer: