onsdag, maj 13, 2009

Välkommen till Roslings underbara värld


Suggestiv musik ackompanjerar en övertydlig svenskbruten engelska på en 57 minuter lång resa genom vetenskap krossade fördomar framtidstro och - kanske framförallt - realism. Som alltid med gåshud och bitvis rörd till tårar inser jag hur långt vi har kommit och hur långt vi kan nå. Det är svenskt det är globalt det är FN och det är starkt.

När Rosling i 41a minuten beskriver hur investerare vill ha detaljinformation om länders stabilitet och utveckling medan biståndsorganisationer kör samma biståndspolitik oavsett land är igenkänningsfaktorn hög. Själv berättar han om sin förskräckelse när han inser hur ledande personer i näringslivet har en mer faktabaserad världsbild än unga aktivister och professorer på universitetet.

1834 var Sverige som Sierra Leone är idag.
[Fö samma år som svenska konsulatet öppnade i New York.]
1863 var Sverige som dagens Moçambique.
1891 var Sverige mellan dagens Uganda och Ghana.
1921 var Sverige som dagens Egypten.
1948 var Sverige som dagens Mexiko.
1974 var Sverige som dagens Chile.
2004 var Sverige som Singapore. [Som nu gått om Sverige.]

Bill Gates säger förbehållslöst att Rosling höll ett av de bästa föredragen på TED-konferensen [tror jag det var måste kolla igen]. Och med tanke på följande citat är jag inte sen att hålla med.

Ska man föreläsa ska man försöka få i sig nyheterna för just den dan.
Problemet var inte okunskap utan förutfattade meningar.
Det viktigaste var att man behandlade människor artigt.
Det medmänskliga beteendet var viktigare än den medicinska prestationen.


Och föräldrars enorma drivkraft för en bättre framtid för sina barn. Liksom möjligheterna som vilar i elektricitet och semesterdagar. Och att Afrika på bara femtio år gått från förmedeltid till dagens samhällen.

Supertack för tipset Yixin..!

8 kommentarer:

Vibeke sa...

Svalde han svärdet på slutet :) Verkligen helt fantastisk människa och föreläsare. Svårt att inte bli helt blown away :)

Pernilla sa...

Ja, jag har kikat lite på Rosling också. Väldigt fascinerande man som har fullt upp med föreläsningar världen över och i olika sammanhang. Mycket intressant.

Anonym sa...

och jag har sett honom live, inklusive svärdsslukandet ;-). Han är verkligen suverän.
Lasse

Lotta Losten sa...

Ja visst är han en överväldigande intelligent människa! Förövrigt är http://ted.com en underbar sida. Där kan man fastna i många timmar.

Elina Jonsson sa...

vibeke - ja du det verkar ju så :) verkligen galen avslutning på föreläsningen. linnet går till historien haha.

pernilla - yes indeed.

lasse - har vi pratat om det här..? annars bör vi nog göra det :) vilket energiknippe...!!

lotta - upptäckte TED i höstas och den är grym. får mig nu att inse att jag borde lägga upp TED om fluid interfaces group. stanna tuned..

Anonym sa...

Jag berättade om honom och hans hemsida gapminder för ca fyra år sedan när jag var på hans "show". Svärdslukningen såg du på min examen (om du minns det 1995), hans dotter är nämligen agronom och hade bjudit in honom.....
/Lasse

Elina Jonsson sa...

nä du skojar - helt glömt bort. otroligt..!

agronom minsann. mums :)

själv såg jag ju hans svärdotter i lund 2005 och diskuterade deras idéer hur länge som helst efter föredraget. himla härlig familj verkligen.

Elina Jonsson sa...

inser nu även att 2005 och fyra år sedan är ungefär ganska precis samma sak :) så det var såklart då vi pratade om det. haha. kan man köpa ett minne nånstans..? gärna med räknesticka..