tisdag, maj 12, 2009

Svenskar i FN

Svenska FN-förbundet postar nu en miniserie om svenskar i FN. Upplysningsintressant. Särskilt med tanke på att förbundet nyligen uppmärksammade att unga svenskar inte tror på FN och dess millenniemål. En tanke de tyvärr delar med en och annan lätt desillusionerad diplomat - inget land nämnt.

Själv samlar jag på källor som tydigt visar att världen är fredligare än någonsin och rikare än någonsin. Men det är klart. I detta mediebrus där mord och krig framträder så mycket tydligare än småföretag och familjelycka är det kanske resultatet inte så himla långsökt.

Vad som däremot fascinerar mig är hur dessa undersökta unga menar att de själva kan göra en större skillnad än FN. Och att de personligen kan uppfylla millenniemålen. Visst det finns säkert en miljon sätt frågan är bara hur. Och varför de sitter inne med lösningen utan att dela.

2 kommentarer:

Yixin sa...

Elina, missa inte dokumentären om Hans Rosling på SVT Play. Kanske lite old news de första 20 min, för oss som har följt hans väg till fame and fortune. Men den andra halvan av filmen, där Rosling får mer utrymme för sina åsikter och sitt driv, är det klokaste jag har hört en svensk uttala sig på TV på väldigt länge.

Elina Jonsson sa...

åh så glad jag blir. har inte hittat nåt riktigt bra på play sen skavlan...