söndag, september 14, 2008

Mitt liv utan internet


Ja det var alldeles fruktansvärt tills jag igår morse helt enkelt förlikade mig med det faktum att jag bor i en fantastiskt mysig central funkistvåa. Utan internet. Mittemellan två FON spots och två Ville Geneve spots. Det bara är så. Med tanke på schweizisk byråkrati så finns det inte en chans att jag ordnar internet. Man måste nämligen köpa abbonemang för minst ett år. Alternativet är att man betalar 18 kr i timmen.

Tack vare Johns begåvade rekommendation har jag även gjort en klassisk dörrknackning och frågat om jag får köpa in mig på ett lösenord möjligtvis. Men nej. Schweizarna kan tydligen motstå min annars så oemotståndliga charm. Inte en chans att grannarna här omfamnar mig med ett leende och säger att jag blend right in.

Men så igår morse började jag strukturera mitt liv. På nattduksbordet ligger nu en fransk roman - som jag faktiskt läser, fransk TV rullar i vardagsrummet och jag sover minst åtta timmar per natt. Dessutom läste jag igår 75 s om Responsibility to Protect och lyckades sätta strukturen för min mastersuppsats. Så idag börjar jag undra om inte ödet spelat mina kort rätt. Med total frånvaro av internet kommer jag bli alldeles flytande på franska till jul och få en master inom en månad.

Däremot kommer bloggy bli aningen lidande. Så om ni har några internettips som inte omfattar att bli Schweizare på livstid - och på så sätt få tillgång till billigt och smidigt internet - let me know!

6 kommentarer:

Robert W sa...

Men hur i all världen lyckades du fixa detta inlägg med "total frånvaro av internet"? Tog du dina sista 18 kronor och köpte en timmes tid på nätet för att kunna berätta detta för oss, dina trogna läsare? :-)

Elina Jonsson sa...

haha. ja nästan. jag får snällt köpa en te på caféet i mitt hus och använda deras trådlösa. och den kostar också 18 kr. det fina är bara att den räcker mer än en timme - den räcker tills jag skäms :)

men vad gör man inte för bloggy.

Anonym sa...

Jag har mobilt bredband från 3, det är kanon, det är ganska dyrt om man är utanför sverige/danmark, men det borde finnas i Schweiz också. Om det är svårt med abonemnag etc kan du kanske köpa ett befintligt av ngn? Vi dealar friskt på kontoret:) Eller sälja till någon i samma sits när du ska hem igen. Annars är ju fax bra.
ha det fint!

Elina Jonsson sa...

ja jag letade efter mobilt bredband, men det finns bara en leverantör utan ettårsabbonemang - och det är då det kostar 18 kr per timme. helt otroligt verkligen.

bra idé att dela med någon, men ingen jag känner har behov av internet tyvärr... ska försöka en sista gång med grannarna.

haha jag hoppas fax var ett skämt :)

Anonym sa...

Ha ha ha! Underbart!

Måste bara le åt tanken av att du knackar på hos frostiga schweizare och lägger fram förslaget att få köpa in dig på deras trådlösa. Kan tänka att de upplevde: 1) dig som mycket fräck, och/eller 2) idén som direkt motbjudande, för i deras ögon måste du vara en mycket mysko människa som inte har råd att betala för ditt eget internet. :-D

Schweizare är speciella! Men jag älskar att du försökte! Det hade kunnat gå. Det finns nämligen trevliga och nytänkande schweizare också. Man måste bara leta lite. ;-)

Elina Jonsson sa...

hahaha. du ar spot on pernilla. situationen var ytterst marklig.

en valkladd blondin i ljusbla kjorta och vit kashmirsjal ringer pa hos grannarna i ett duktigt sunkigt hus och in broken french sager bon soir, excusez moi de vouz derangez, mais j'ai un question - je peux user votre internet..? och nar tystnaden breder ut sig - je travail pour les nations unies..! hahaha. de tror jag ar ett skamt.

det fina ar dock att mitt argument ar att jag bara stannar i tre manader och att abbonemanget ar minst ett ar. for det ar sa. sa jag framstar inte som genomfattig.

intressant att notera ar dock att flera personer inte oppnade dorren efter att ha tittat i nyckelhalet. men annu varre var femtioplusmannen som oppnade med bar overkropp.. en skrackens afton indeed.

naval. nu ska franskan resultera i en mycket valavvagd note som ska tapetsera saval hiss som trappuppgang. wish me luck :)