torsdag, april 10, 2008

Företagssamma svenskar

Folk upphör inte att förvånas över att Sverige är så litet och ändå så stort. I taxin till Pacha i fredags natt blev det quiz. Mina vänner testade olika företags svenskpotential. Bingo. H&M IKEA Absolut Metro Skype Acne och Cheap Monday - de riktigt stora företagen för unga människor världen över. För att inte tala om Mamma Mia! på reklampelarna över hela stan. Och så Sverige som världens tredje främsta musikexportör. Lite hybris och svindel på samma gång.

När jag i tisdags var jag på kvällsmingel hos Mediaplanet kom samma känsla över mig igen. Björn Söderström berättade engagerat om företagets utveckling och framsteg. Hur den i Sverige relativt stora marknaden för självständiga producenter av temabilagor - nästan är outforskad i resten av världen. De större tidningarna som New York Times och Chicago Post producerar själva sina bilagor. Alltid lika inspirerande att höra om ett ungt litet svenskt företag som lyckas globalt. Konceptet är beprövat. God idé hårt arbete och bra team.

När jag googlar för att länka är det slående att tidningar som Resumé och Dagens Media har uppmärksammat företaget - men inte drakar som Svenskan och DN. Alldeles särskilt märkligt med tanke på att bolaget för bara en månad sedan erhöll Swedbanks företagarpris. Kanske att uppmärksamheten kommer i takt med framgångarna. Största konkurrenten Inpress får faktiskt inga träffar alls.

Notera dessutom att vinnaren av Swedbanks pris får en resa till Kina. Så i tiden på nåt vis.

Inga kommentarer: