tisdag, november 27, 2007

Löpardojjorna på

Vid halv niotiden ikväll var det dags. Bara had to. För första gången sen jag kom till New York snörde jag på löparskorna. Shit pommes. Sitter i soffan nu. Så lycklig så det är inte sant.

Min roomie som bott här snart ett år bad mig undvika de folktomma gatorna neråt floden. Exakt just precis dit sprang jag. Avenue D och ner i de lite mer ruffa områdena. Så himla himla härligt att springa längs murriga mörka gator med ånga som pyser ur gatubrunnarna. Råttor som kilar runt fötterna. Udda existenser som hänger i portuppgångarna. Några kids som boxas. Terränglöpning. Hood.

Nånstans efter en halvtimme hade jag totalt tappat kontrollen över nord och syd. Frågade till slut två otroligt sköna hiphopare om vägen. Hur söta som helst. Efter lite jidder visade det sig att jag var två blocks från Avenue C. När jag springer därifrån stannar jag för att släppa fram en taxi. Bakom mig hör jag ett snällt Baby dont worry no one is following you in this hood.

Kunde inte annat än vända mig om och fyra av ett brett asgarv. Det är så shocking att se en kurvig blondin i svarta tajts springa förbi att de bara utgår från att jag är rädd. No worries sa jag.

Lite längre upp mot stan springer jag förbi några okynneshängare som utbrister Oh honey - thats paying off. God bless you. Har de inget bättre för sig. Vad gör de om dagarna. Var får de alla kommentarer ifrån. Jag kan knappast vara den första löparen på lower Manhattan. Eller är jag kanske det. Kanske inte riktigt acklimatiserar mig till livet här. Man ska ju springa i Central Park. Men det här är lätt värt det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, det måste vara långt från Linghem till New York.
Jag skickade ett mejl till dej men fick det i retur. Det är nåt med Spray och hotmail som inte funkar.
Så jag svarar här istället.
Min senaste roman kan man som sagt köpa på www.gondolin.se, där delar jag och förlaget på vinsten.
Och fortsätta vidare bort är den enda av mina böcker som finns i pocket, den har jag bara mitt eget ex kvar av, så den kan jag inte sälja själv.
En sång för Sonny och Karola finns inbunden, den kan jag sälja för en hundring plus frakt.
Även mina tidiga böcker Så enkelt i solen och Alltid denna förbannade jakt har jag några ex av, dom är häftade och nästan lätta som en pocket, fast i något större format. Dom säljer jag för fyrtio spänn. Även foto/textboken En blues från Landskrona finns till försäljning för en hundring.
Så var det med det. Hör av dej om du är intresserad.
Vad är det för bok som du gett ut? Var ligger Linghem?
Ha det bra

Vibeke sa...

Sweet jesus, nu blev jag riktigt avis :)

Elina Jonsson sa...

vibeke - kanske dags att erkänna att jag har träningsvärk för andra dagen nu... men faktiskt. du borde komma hit och springa en runda..!

jonas - hotmail och spray alltså. tror att det är en konspiration för att vi ska börja använda gmail.

skicka gärna ett helt bokpaket till mig. ett ex var av de som du säljer själv. plus fakturan. men bara om det inte är onödigt merarbete för dig.

klefstad
585 62 linghem

har själv gett ut en bakbok (!) och uppskattar när folk köper direkt av mig så jag faktiskt får in pengar på den...

linghem ligger mellan linköping och norrköping. lite missvisande adress egentligen för gården ligger en mil därifrån. alltså bokstavligt ännu en mil längre bort från new york ;) men annars måste jag säga att de två miljöerna - gård och storstad - verkligen kompletterar varandra.

tror jag läste att du bor i malmö..? malmö city? övergett landskrona?

lilies e