söndag, november 25, 2007

Känslosamt cyklande






















När jag cyklar får jag väldigt många kommentarer. Eller rättare sagt - så fort jag stannar. Lite upprörande men faktiskt mest underhållande.

Igår blev en man fantastiskt arg på mig för att jag varken hade ringklocka eller hjälm. Ringklocka fine det hade varit fint. Men hjälm. Tveksamt. Lugnt svarade jag att han nog skulle kliva av övergångsstället om han inte vill bli överkörd. Röd gubbe liksom.

Idag blev en kvinna helt vansinnig på mig för att jag ledde min cykel på gångbanan. Hm. Men jag går ju. Ponera att jag istället skulle gå med cykeln på cykelbanan. Jag skulle bli slaktad av cyklisterna.

Om jag stannar och frågar om vägen - händer även den bäste - tittar de på mig och säger take care och god bless you istället för att svara på frågan. Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Notera att tom cykelsymbolen har hjälm. Gosh. Det här landet behöver lite sunt förnuft och lite cyklar.

3 kommentarer:

Recordspin sa...

Rolig läsning trots tragiken...Stå på dig! :)

Anonym sa...

vågar knappat erkänna att jag tänkt skaffa hjälm när jag flyttar till Malmö... Lite sunt förnuft som smyger sig på. Som bilbälte, fast fulare. Haha!Det där med god belss you är fantastiskt undehållande - hur orkar de?!

Har sds från igår i tryggt förvar!

KRAM - and keep biking!

Elina Jonsson sa...

robban - härligt att se dig här igen..!

caroline - hittar inte just nu källa till ryktet att hjälm ska öka riskbenägenheten och alltså skaderisken. återkommer.

men! intressant att det absolut bästa sättet att öka säkerheten för cyklister är att öka antalet cyklister. skojig läsning på
http://svenskcykling.iweb.se/archive/
pdf/cykelhjalm.pdf

lovar att posta mer på cykelfronten :)

stor kram på er..!