tisdag, november 06, 2007

Dagens utagerande

My gosh. Blev så engagerad i den lilla lilla notisen i Lundagård att jag var tvungen att skriva den långa långa kommentaren. Det här med extraknäckande studenter är något som engagerar mig starkt. Jag blir såååå upprörd. Anyways - eftersom jag måste sova nu så lägger jag kommentaren här också. I might elaborate on the issue tomorrow. Ajourned!

Utan att alls dela artikelförfattarnas politiska åskådning, håller jag med om att det är märkligt att en student ska klara sig på studiemedlet. Helt klart förväntas studenterna antingen ha välbärgade föräldrar eller ett extraknäck. Och ett extraknäck innebär minst tre kvällar eller dagar i veckan för att ens få anställning.

Den student som läser på heltid och arbetar minst tre kvällar i veckan har inte tid att gå på Studentafton eller engagera sig i studentlivet. Personligen tror jag att det leder till studenter som i mycket är oreflekterande och okritiska helt enkelt därför att de är väldigt trötta.

Det är inte fel att arbeta extra - tvärtom kan det vara fantastiskt roligt - men bara om det är ett knäck man trivs med och gärna när man läst ett eller ett par år och har ordning på sina studier.

Att alla dessa bemanningsföretag har fått fotfäste på lärosätena beror nog på en fantastisk osäkerhet - som de spär på. Studenterna tror att de inte får anställning efter sina studier. Så då tar de extraknäck för att få erfarenhet. Men ärligt. Jag skulle hellre anställa en person som levt studentlivet än en som arbetat kväll och helg hela sin studietid.

Jag tror det är väldigt viktigt att vi tar studenterna på allvar och låter de - oss - vara samhällskritiskt högljudda busiga och i vissa fall även morgontrötta. Att vara unga och rebelliska. Annars kommer vi få en makalöst homogen tjänstemannakår. Eller är det kanske det som är tanken..?

Inga kommentarer: