lördag, september 29, 2007

New York Live

Texten har genomgått viss redigering sedan nattens eskapader. Ingen censur - bara vissa otroligt nödvändiga förtydliganden. Yours truly.
Aight. Ännu en förlorad råtta. Att de kan springa så himla snabbt. Alldeles ogenerade flyter de över gatorna. Det värsta var nog när jag och Madeleine hindrade oss i steget. Bara centimeter framför våra fötter sprang en stor fet - vilt chansande - råtta. Ingen respekt whatsoever. Vad är det som säger att vi inte är värsta exterminatorsarna. Hur som helst. Mina kamerafingrar är inte snabba nog. Så det råttlösa fotot får publiceras i väntan på bättre vyer.

Kan fö meddela att jag bloggar detta live från New Yorks gator. Närmare bstämt Broadway and 14 st - precis framför en NYPD-van. Klockan är 03.51. Folk tittar väldigt konstigt på mig när jag fotar en polisbil - notera även den lilla i bakgrunden. Tar anteckningar i svart powersuit ribbat vitt apparel-linne stort lockigt hår och gigantiska neonrosa örhängen. Märkligt. Man tycker ju ändå på nåt vis att i New York - där får man äntligen vara annorlunda. Ah well. Jag fick inga bestående fysiska men iaf.

I handen har jag fö dagens andra hamburgare. Den första inhandlades vid den - i svenska diplomatkretsar så välkända - vagnen. Den var nog faktiskt det godaste idag. OCH kan jag meddela - inte ens McDonalds i New York har den goda smaken att leverera milkshake på natten. Morr. Håller med om att det är falsk marknadsföring. Snart bojkott..!

Och så här ser mina hoods ut mitt i natten. Lite ruffigt kanske kan tyckas. Men ikväll har jag fått en otroligt lyxig guidad rundtur på finare Manhattan. Av Trey - som när han hörde att jag slutade jobba 22.00 och kom direkt från generalförsamlingen i min suit - själv bytte till kostym. DET är vad jag kallar klass.

Först gick vi till en classy hotellbar med tillhörande intressant amerikansk människostudie. Amerikanska män klär ner sig på allt utom skorna - eftersom det finns vissa skokrav för att komma in - vilket ger upphov till väldigt fascinerande klädkombinationer. En av Treys kompisar såg fö totalt ghetto ut - värsta sköna gangstastilen - och visade sig vara a stock broker. Ändlöst underhållande. Sen gick vi vidare till house-loungen Nikki som hade en hel massa svensk house - men ganska outdated med europeiska mått mätt.

Och slutligen ett ställe jag glömt namnet på där det var gay i källaren och hiphop en trappa upp. My gosh. Att se dessa människor mingla var mer än märkligt - det var både gripande och lätt surrealistiskt. Gangstarapparna med breda kepor och svart strumpa på huvudet kilade runt benen på flera meter långa transor på rullskridskor och platåskor. Underbart.

2 kommentarer:

linda sa...

elina elina elina, jag diggar. diggar hårt. och är avis. suck.

Elina Jonsson sa...

haha ja du fredagen är lite svårslagen. först underbart god tårta til förmiddagsfikat. sen lunchmöte med carl bildt - bra men väldigt omgärdad - ingen öppning för varken mingel eller frågor.

därefter inte mindre än sexochenhalv timmar (!) nonstop i generalförsamlingen. lyssnade på de allra flesta talen på originalspråk - engelska franska ryska kinesiska spanska och italienska - där san marinos utrikesminister blev min absoluta favorit. underbar italienska och så ser han ut som paolo coelho...!

precis på slutet började iran och förenade arab-eremiraten dividera en hel himla massa om några öar och sen blev det en ganska upprörd diskussion mellan korea och japan om 14-17 försvunna japaner och miljoner döda koreaner. samtidigt som mikrofonerna la av. gosh vilken circus.

sen upp på det helt nersläckta kontoret för att hämta grejerna. och så iväg på drinkkväll där jag nånstans på väg till gayhiphopstället gjorde nördtricket och släppte ut håret. ohlala. alltid lika obetalbart.

linda helt ärligt. det är ungefär som lund. fast lund är bättre. för om bildt skulle vara på besök skulle man få ställa frågor till honom..!