torsdag, maj 17, 2007

Väldigt mycket krig just nu
















Den senaste veckan har jag bott på biblioteket och igår var det dags att lämna in den hemtenta i humanitär rätt som jag utan betänkligheter blankade före vårbalen. När jag fick frågorna i måndags blev jag fantastiskt lättad - precis de frågor jag hade velat ha första gången.

Första frågan handlade om mänskliga sköldar vid militära baser i Palestina. Helt enkelt ett moment 22. Om israelerna attackerar målet så begår de ett allvarligt brott mot humanitär rätt. Men om de väljer att inte attackera målet så kommer palestinierna fortsätta placera ut civila. Givetvis bryter palestinierna mot humanitär rätt, men samtidigt har de inte så mycket val.

Den andra frågan handlade om unnecessary losses och excessive suffering. Lika självklara som saker och ting är i fredstid, lika vridna blir de i krigstid. Efter att ha pratat krig med Carl drev jag parallella argumentationslinjer kring skador som taktiska och skador som excessive suffering. Dessutom använde jag en del argument kring assymetrisk krigföring.

Får hela tiden frågor om hur jag kan läsa vad som är rätt i krig, när krig i sig är fel. Men eftersom krig de facto förekommer så måste det finnas någon slags reglering. Och faktiskt, precis som jag har skrivit om innan, så är världen fredligare än någonsin. Beror säkert på en hel massa faktorer, men humanitär rätt bidrar definitivt till en ökad förståelse och minskat våld.

Inga kommentarer: