onsdag, maj 23, 2007

Ett alldeles nödvändigt tal till Danmark..!

För någon vecka sedan stormade det i vattenglaset Öresund. Eftersom jag hade mer fokus på konflikten i Israel-Palestina så hann jag inte blogga på ämnet. Men igår tog debatten om den danska integrationspolitiken [obs skrolla] fart igen - denna gång bland mina kursare i Human Rights and Gender. Såväl vår insatta lärare, som danskan i klassen, bekräftade alla de fakta om Danmark som jag har sett som mina egna rena och skära fördomar.

Visst vet jag att en dansk som vill gifta sig med en utlänning måste vara 24 år gammal och ha en egen bostad. Jag visste också att den utlänning som gifter sig med en dansk måste förbli gift i sju år för att få uppehållstillstånd i Danmark (jfr Sveriges två år). Och att om den personen begär skilsmässa pga våld i hemmet, så måste han eller hon lämna landet. Det är verkligen misär. Men att tom Lonely Planet tar upp den turbulenta och främlingsfientliga politiken i sin senaste version - det visste jag faktiskt inte..!

Vet inte om någon minns rubrikerna för någon vecka sedan. Svenskan skrev om Skandal på statsbesök och konkurrenten DN om Wiehe till attack mot Danmark inför drottningen och inte helt otippat lade sig Aftonbladet på den lite lägre nivån med kort och gott Pölsefascism!.

Efter att ha läst ovanstående rubriker förväntade jag mig ett minst sagt skandalöst tal. Det jag sedan läste visade sig vara något helt annat.

Mikael Wiehe hade hållit ett underbart målande och intressant tal om sin dansk-svenska uppväxt i Öresund. Små anekdoter om skillnader och likheter mellan oss och om hatkärleken som är så ständigt närvarande. Helt naturligt berättar han vidare om allt det som vi redan vet, att det danska förhållandet till andra folk numera inte längre handlar om charmig hatkärlek utan alltmer om hat. Mot dem som inte är danskar. Inte tillhör det perfekta folket i det perfekta landet med den perfekta kulturen.



Möjligtvis kan jag sträcka mig så långt, att det kan ha varit en - med rojalistiska mått mätt - skandal att han hänvisade till drottningens outtalade samtycke med hans kritik. Men det är det enda. Tänk om fler personer vågade vara så verbala och kreativa och modiga och säga att det som händer i Danmark faktiskt är stor och ren och skär skandal. Jag kan nästan slå vad om att gladast av alla vore just - dronningen!

4 kommentarer:

Betty sa...

och jag vill gärna minnas ditt eget spontantal på din första sittning på juridicum...om maktbalans och jämställdhet. Än idag berättar jag stolt om detta för mina polare.

Elina Jonsson sa...

åh vad glad jag blir att du minns det..!

en vansinnigt märklig kväll. men faktiskt - i talet sa jag ju att jag skulle läsa mänskliga rättigheter just för att slippa uppleva en sådan kväll igen - för att bekämpa deras fördomar (haha bara en förstaterminare kan vara så kaxig) - och nu är jag där!

Anonym sa...

Vill mig minnas att mångfalden inte direkt tilläts sprudla på ÖG med sina "bytisar"

Anonym sa...

Samfundshjælper = kapsylöppnare :)
Lars von Trier, Roskilde, WinerbrØd med chokolade, drenger ;)... Listan kan göras lång. Halva mitt hjärta ligger på andra sidan sundet. Men på andra sidan av femØret finns John Silver utan filter, prostitution, alkholism och skenliberalismens Christiania. Antar att liberalismen bara är liberal när det passar. Antar att det är upp till alla oss med hjärtat på rätt sida att stå upp och våga stå för klyschorna om allas lika värde.

KRAMEN